czwartek, 29 grudnia 2011

34) Deklaracja

TYTUŁ: Deklaracja
AUTOR: Gemma Malley
WYDAWNICTWO: Wilga
ILOŚĆ STRON: 310
ROK WYDANIA: 2010
CZAS CZYTANIA: 1-2 dni

Gdyby świat został podzielonych na legalnych i nadmiary... Jak wyglądałby świat za kilkadziesiąt lat? Może właśnie tak jak przestawia to pani Gemma Malley? Autorka ukazuje świat w negatywnym świetle. Ludzie wynaleźli lek na Długowieczność. Przez to, że przestali umierać Władze zabroniły posiadania dzieci. Niektórzy sprzeciwiają się temu i mają dzieci. Są to nadmiary - ludzie, którzy nie mają prawa żyć. Nadmiary trafiają do Grange Hall -ośrodka, w którym są wychowywane, aby stać się Użytecznymi. Muszą tam odpokutować Grzechy rodziców.

Anna jest w Grange Hall odkąd pamięta. Zna Swoje miejsce. Chce stać się dobrym nadmiarem, Użyteczną tak, aby była z niej zadowolona pani Princent - przełożona zakładu. Anna wierzy, ze jej rodzice są egoistami. Uważa, że myśleli tylko o sobie chcąc mieć dziecko. Pewnego dnia jej życie przewraca się do góry nogami. Do nadmiarów w zakładzie dołącza Peter. Mówi Annie, że zna jej rodziców, że oni ją kochają. Dziewczyna mu nie wierzy i nie chce słuchać opowieści Petera. Wkrótce jednak uświadamia sobie, że czuje do niego coś więcej. Jak potoczą się losy bohaterów?

Książka napisana jest w dwóch narracjach. Rozdziały zaczynają się słowami Anny, która zapisuje je w swoim dzienniku. Potem autorka w perfekcyjny sposób przechodzi do narracji trzecioosobowej. Pani Gemma Malley bardzo dobrze zmienia narrację tym samym nie mieszając czytelnikowi w głowie. Spodobał mi się również język jakim została spisana ta książka. Jest on prosty w odbiorze, nie utrudnia czytania. Dzięki temu powieść czyta się bardzo szybko, a akcja niesamowicie wciąga. Warto również wspomnieć dynamice książki. Akcja pędzi niewyobrażalnie szybko. Co chwilę spotyka nas kolejne zaskoczenie, zupełnie nieprzewidziana przez czytelnika sytuacja.

Bohaterowie tej powieści są świetnie opisani. Od razu spodobał mi się charakter Anny, podobnie jak Petera. Wbrew pozorom postać pani Princent - przełożonej zakładu od razu wzbudziła we mnie żal. Świetnie wykreowane postacie sprawiają, że czytania staje się bardzo przyjemne. Do tego książka ma wspaniałe zakończenie. Bardzo zaskoczyło mnie jak autorka pokierowała losem dwójki przyjaciół.

Uznanie również należy się wydaniu. Okładka książki jest bardzo ładna. Wspaniałe mieniące się elementy dodają uroku książce. Czcionka jaką została napisana powieść jest dość duża i czytanie nie sprawia problemu. Do tego motyl otoczony drutem kolczastym na okładce symbolizuje... cóż żeby się tego dowiedzieć trzeba przeczytać książkę.

Książkę polecam wszystkim. Tym młodszym i tym starszym. Wspaniale ukazuje ona niedaleką przyszłość świata, która wkrótce może mieć miejsce. Uczy nas, że człowiek nie może traktować innych ludzi w sposób niegodny życia.

6/6

Książkę mogłam przeczytać i zrecenzować dzięki wydawnictwu Wilga. Bardzo dziękuję!




22 komentarze:

  1. Hmm, nie słyszałam nigdy wcześniej o tym tytule..Fabuła wydaje się być ciekawa, no i lubię, gdy narracja jest zmieniana z pierwszoosobowej na trzecio. Gdybym gdzieś tę książkę dorwała, z chęcią przeczytam. c:

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawi mnie ta książka. Mam nadzieję, że będę miała okazję ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam już straszną ochotę na tę książkę, szczególnie że czytam tak wiele pozytywnych opinii ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tę książkę poznałam parę lat temu i bardzo mi się spodobała. :) Z niecierpliwością czekam na kontynuację. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja do tej pory nie jej nie przeczytałam! Niewiele jest książek, które praktycznie zawsze dostają najwyższe oceny, dlatego muszę korzystać:)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawe. Kiedyś podobały mi się takie książki, ale teraz raczej mnie nudzą. :( Widzę, że podoba Ci się książka... W podobnym stylu jest napisany "Dawca" - Louis Lovry bodajrze jest autorem, czy jakoś tak. Nie pamiętam dokładnie bo czytałam dość dawno, ale tytuł to na pewno "Dawca". Wizja tego, co może być... Może Ci się spodoba. Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Książkę kupiłam mojej koleżance na urodziny. Na pewno niedługo ją sobie od niej pożyczę:).

    OdpowiedzUsuń
  8. przeczytałam tą książkę.. jest naprawdę niesamowita.. co prawda nie przepadam za fabułą, która ma miejsce w przyszłości, ale "Deklaracja" jest wyjątkowa... zapraszam na mojego bloga ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Muszę, muszę, muszę przeczytać! :D Książka zapowiada się rewelacyjnie, już nawet sam pomysł na fabułę przypadł mi do gustu ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie czytałam, ale czekam aż pojawi się w bibliotece

    OdpowiedzUsuń
  11. I znowu "Deklaracja"! :) Po tylu pozytywnych opiniach muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  12. Pamiętam, że już kiedyś zainteresowałam się tą książką, ale z czasem najnormalniej o niej zapomniałam. Mam nadzieję, że w końcu uda mi się ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  13. może się skusze na tą książkę i ją przeczytam... :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Po takiej świetnej recenzji trudno by było nie przeczytać. Koniecznie muszę to zrobić;)

    OdpowiedzUsuń
  15. 'Deklaracja' chodzi za mną od dawna. Aż dziw, że do tej pory nie udało mi się jej jeszcze przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie słyszałam o niej nigdy.
    Szczęśliwego Nowego Roku!

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękna recenzja, wysoka ocena więc kto wie:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Widzę, że antyutopie są coraz bardziej znane. :)
    Szczęśliwego Nowego Roku!

    OdpowiedzUsuń
  19. Zapowiada się dobrze. wydaje mi się, że to coś w stylu "Dobranych" (takie wyobrażenie przyszłego świata). dodaje do planów na 2012 :)

    OdpowiedzUsuń
  20. I znów same superlatywy! Nie mogę się doczekać, aż przeczytam tą książkę :-)

    OdpowiedzUsuń