sobota, 7 stycznia 2012

36) Cień wiatru

TYTUŁ: Cień wiatru
TYTUŁ ORYGINAŁU: La Sombra Viento
AUTOR: Carlos Ruiz Zafón
WYDAWNICTWO: MUZA
ROK WYDANIA: 2005
ILOSĆ STRON: 514
CZAS CZYTANIA: 4 dni

Carlos Ruiz Zafón urodził się w 1964 roku w Barcelonie. Jest autorem książek: Gra anioła, Marina oraz trylogii: Książę Mgły, Pałac Północy, Światła września. Jest miłośnikiem literatury dziewiętnastowiecznej. Jego książka "Cień wiatru" została przetłumaczona na 40 języków, wydana w 50 krajach. Zostało sprzedanych 14 mln egzemplarzy powieści.

Letnim świtem 1945 roku dziesięcioletni Daniel Sempere podąża za ojcem ku tajemnicy, która nieodwracalnie zmieni jego życie. Udają się mianowicie na Cmentarz Zapomnianych Książek. Tam zgodnie z tradycją rodzinną chłopiec musi wybrać książkę, którą będzie się opiekować przez całe życie. Daniel wiedziony przeczuciem wybiera powieść Cień wiatru napisaną przez zapomnianego autora Juliana Caraxa. Mijają lata... Daniel postanawia znaleźć inne książki Caraxa jednak okazuje się, że jest to niemożliwe, ponieważ ktoś stara się za wszelką cenę spalić wszystkie egzemplarze książek. Daniel chce odkryć sekret autora, niepodejrzewając, że rozpoczyna się największa przygoda jego życia. Kim tak naprawdę jest Julian Carax?

Czytając o tej książce zauważyłam, że opinie o niej są bardzo podzielone. Niektórzy uważają, że książka jest bezsensowna, inni, że to najlepsza powieść jaką czytali. Ja jednak należę do tej drugiej grupy. "Cień wiatru" bardzo mi się podoba, a sposób jakim autor napisał książkę jest przewspaniały. Jest ona napisana zrozumiałym choć dość skomplikowanym językiem. Nie uważam jednak, że jest to wada. Książkę czytało mi się bardzo przyjemnie.

Autor bardzo dobrze odnajduje się w zmienianiu narracji. Nie widać żadnych oznak zmian - książkę czyta się równie przyjemnie. Bardzo podoba mi się również to, że książka jest bardzo dynamiczna. Akcja goni akcję. Podczas czytania "Cienia wiatru" nie można się nudzić. Kiedy kończy się jakieś zdarzenie to rozpoczyna się nowe i tak do ostatniej strony.

Bohaterowie od razu przypadli mi do gustu. Niektórzy śmieszni, inni tajemniczy, inni bardzo niebezpieczni. Każda postać wyróżniała się czymś szczególnym. Takich postaci nie spotkamy w żadnej innej książce. Autor stworzył wspaniale wykreowanych bohaterów, którzy na długo pozostaną w mojej pamięci.

Bardzo podoba mi się okładka książki. Wprowadza w nastrój tajemniczości i niepewności. W środku również nie jest najgorzej. Wydanie zawiera przepiękne zdjęcia Barcelony - miasta, które po przeczytaniu tej książki z pewnością odwiedzę. Niestety czcionka książki jest mała.Książki nie czyta się zbyt dobrze, jednak mi nie sprawiało to większego problemu, ponieważ powieść była taka ciekawa, że było mi to obojętne.

Podsumowując jest to książka warta przeczytania. Historia spisana przez Carlosa Ruiza Zafóna bardzo mnie oczarowała. Według mnie to obowiązkowa lektura dla każdego ceniącego się czytelnika. Z pewnością zapoznam się z innymi powieściami tego autora.

6/6

19 komentarzy:

  1. Jak na razie czytałam tylko tę książkę Zafóna. Bardzo mi się podobała, a więc przeczytam kolejne

    OdpowiedzUsuń
  2. Popieram w 100%. To najlepsza książka, jaką przeczytałam. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam jeszcze tej książki, a mam na nią wielką ochotę! Muszę ją mieć! :D
    Pozdrawiam ciepło - Karolka

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka o książkach, to już na wstępie wielki plus, uwielbiam taką tematykę. Fabuła także wydaje mi się interesująca. Cmentarz Zapomnianych Książek, nieznani autorzy... to co Sowy lubią najbardziej. (:
    Sowa
    { http://biblioteczkasowy.blogspot.com/ }

    OdpowiedzUsuń
  5. Rzeczywiście, opinie na temat ksiazek tego autora są mocno podzielone. Ja zaczęłam czytać tylko "Księcia Mgły". No właśnie.. Zaczęłam, ale nie skończyłam. Ale że było to jakieś 2 lata temu, chyba przymierzę się jeszcze raz. Tak samo będzie z "Cieniem wiatru", spróbuję go dopaść w jakiejś bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam tę powieść, chociaż czytałam ją stosunkowo dawno. Koniecznie muszę sobie odświeżyć jej treść, na szczęście znajduje się ona w mej domowej biblioteczce. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zafona czytałam tylko Księcia mgły, ale mam w domu Cień wiatru i Grę anioła. Na pewno przeczytam, tylko muszę najpierw troszkę zaległości recenzenckie nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam tę powieść na liście, muszę przeczytać w końcu to klasyka.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie dla mnie - nadal nie jestem przekonana do tego autora

    OdpowiedzUsuń
  10. Ooo... Kiedyś tytuł i okładka obiły mi się o uszy/oczy i wypożyczyłam ten tytuł z biblioteki. Nie mogę się doczekać, aż po niego sięgnę. Mam nadzieję, że wywrze we mnie takie uczucia jak u Ciebie! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Teraz zabieram się za Pałac Północy, a kolejna pozycja to Cień Wiatru.:D Już nie mogę się doczekać:D

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam i również bardzo mi się podobała. Teraz czas na inne książki tego autora.:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zdania są podzielone, a ja nadal nie wiem co o tej książce myśleć. Pozostawię tę pozycję pod znakiem zapytania ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie moje klimaty, mimo świetnej recenzji i wysokiej oceny, póki co daje na luz:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Hej. Z góry sorry za SPAM, ale założyłam nie dawno bloga z recenzami, no i narazie nie mam komentarzy . ; ) . Nie chodzi o to, że proszę Cię o komentarze i wgl. ale w wolnej chwili zapraszam do mnie, bo narazie nikt nawet nie wie o istnieniu tego bloga.
    ksiazki-justyny.blog.spot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Na "Cień wiatru" mam już ochotę od dłuższego czasu i właśnie dzisiaj kupiłam go sobie;) Przyjdzie do mnie za parę dni. Już nie mogę się doczekać czytania,bo widzę,że czeka mnie bardzo przyjemna lektura;D

    OdpowiedzUsuń
  17. Jeszcze przede mną. Troszkę mnie zaskoczyłaś. Na razie trafiłam tylko na pozytywne opinie na temat tej książki ;-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Super jak zobacze będe starała się przeczytać.

    OdpowiedzUsuń