czwartek, 29 marca 2012

61) Córka dymu i kości

TYTUŁ: Córka dymu i kości
TYTUŁ ORYGINAŁU: Daughter of Smoke and Bone
AUTOR: Laini Taylor
WYDAWNICTWO: Amber
ILOŚĆ STRON: 396
ROK WYDANIA: 2012
CZAS CZYTANIA: 2-3 dni

Książka "Córka dymu kości" jest ostatnio bardzo znana. Nie ma chyba osoby, która by o niej wcześniej nie słyszała. Również bardzo chciałam przeczytać tą powieść. Kiedy tylko wpadła w moje ręce, rzucił mi się w oczy napis na okładce: "Laini Taylor wyczarowała świat, który zajmie miejsce Harry'ego Pottera w wyobraźni czytelników." Do powieści podeszłam dość sceptycznie, ponieważ bardzo nie lubię "chwalenia" w ten sposób książki. Czy "Córka dymu i kości", tak rozreklamowana w mediach, jest warta przeczytania?

Karou, siedemnastoletnia dziewczyna, nie jest do końca normalną nastolatką. Nie znała swoich rodziców, na całym ciele ma wiele tatuaży i blizn. Do końca nawet nie wie kim jest. Uczy się w liceum plastycznym. Jest bardzo uzdolnioną osobą. W jej szkicownikach przedstawione są nietypowe postacie - chimery. To wśród nich się wychowała. Brimstone'a traktuje jak ojca. To właśnie on wysyła ją na wiele niebezpiecznych wypraw w poszukiwaniu zębów. Nie wie co Brimstone z nimi robi, ale mu ufa. Jest szczęśliwa. Brak jej tylko kogoś bliskiego, brak jej miłości. W pewnym momencie jej życie bardzo się zmienia. Poznaje ona mężczyznę o skrzydłach z płomienia, oczach koloru ognia. Karou nareszcie czuje, że żyje. Wkrótce jednak ma się dowiedzieć kim jest naprawdę...

Jak się okazało, nie miałam racji. Ksiązka okazała się o wiele lepsza niż na początku przypuszczałam. Znalazłam jednak w niej parę błędów, ale o tym później. Przede wszystkim trzeba powiedzieć jak książka jest oryginalna. Chimery czasami pojawiają się w książkach, jednak tutaj ich temat jest bardzo dobrze rozwinięty. Autorka miała bardzo ciekawy pomysł i dobrze go wykorzystała, gdyż napisana przez nią książka jest naprawdę warta uwagi.

Książka jest bardzo dynamiczna. Nie da się przy niej nudzić. Akcja bardzo wciąga. Kolejne zdarzenia tylko podsycają naszą ciekawość. Jedyne zastrzeżenie mam do zakończenia. Było ono bardzo mało rozwinięte i tak naprawdę do końca nie wiadomo jak się losy Karou potoczyły. Cóż, miejmy nadzieję, że w drugim tomie wszystko będzie dokładnie wyjaśnione. Powieść została napisana prostym, zrozumiałym językiem. Dzięki temu pochłania się ją szybko, a czytanie nie sprawia problemów. Wielkim plusem jest sposób jakim autorka opisuje krajobrazy, osoby. Już po paru stronach bardzo mi się spodobało opisane tam miasto Praga, w którym ma miejsce akcja książki.

Powieść ta została napisana w narracji trzecioosobwoej. Autorka jednak raz większą uwagę poświęca Karou, a raz innym bohaterom. Dzięki temu bardzo łatwo można wczuć się w ich sytuację i razem z nimi przeżywać niezwykłe przygody. Postacie występujące w tej książce są wspaniale wykreowane. Każdy z bohaterów jest niepowtarzalny i oryginalny. Karou to postać, którą polubiłam już od pierwszej strony przeczytanej w powieści. Jej cechy charakteru bardzo mi się spodobały.

Rzadko się zdarza, że w książkach tego typu występuje morał. Ta powieść natomiast pokazuje jak dwa rodzaje osób mogą się nienawidzić. Ukazuje przerażające skutki tego typu wrogości oraz uczy jak być dobrym względem innych. Ważne jest również w takich sytuacjach nadzieja, która wszystko może zdziałać. I o tym właśnie jest ta książka. Bardzo podoba mi się wydanie powieści. Niesamowita okładka przyciąga wzrok czytelnika. Czcionka jest dość duża (choć mogłaby być odrobinę większa). Czytanie nie sprawia większego problemu.

Podsumowując, książkę "Córka dymu i kości" czytało mi się bardzo przyjemnie. Polecam ją głównie młodzieży, chociaż ktoś dorosły także znajdzie w niej coś dla siebie. Wbrew pozorom książka ukazuje ważne prawdy, które często są zapominiane. Mimo paru błędów jakie książka posiada, serdecznie ją polecam. Na pewno się nie zawiedziecie.

5,5/6

25 komentarzy:

  1. Utwierdzasz mnie w przekonaniu, że muszę ją przeczytać.:D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja tam młodzieżą nie jestem, a powieść mnie porwała. Bardzo mi się też podobał język jakim posługuje się autorka.

    OdpowiedzUsuń
  3. Może kiedyś po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę po nią sięgnąć, już koleżanka bardzo mi ją zachwalała :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakoś nie mam większej ochoty na przeczytanie tej książki, może kiedyś w bibliotece, jak będzie okazja :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę się w końcu zabrać za tę książkę, bo jakoś to wszystko odwlekam i odwlekam, aż e końcu zupełnie stracę zapał. Świetna recenzja;) xxx

    OdpowiedzUsuń
  7. Kiedyś bardziej ją chciałam przeczytać, ale teraz jakoś mi się odwidziała. Ale kto wiem, może kiedyś? ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Muszę ją przeczytać. Też nie cierpię, gdy książki są porównywane do Harrego Pottera. Przecież każda książka jest inna, ale nie, wydawcy ciągle muszą przypominać o Harrym Potterze.

    OdpowiedzUsuń
  9. Z wielką chęcią ją przeczytam, bo czuję, że mi się spodoba ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jejku. Od jakiegoś czasu cały czas widzę gdzieś na blogach i nie tylko okładki tej książki. Jednak jakoś nie miałam potrzeby, żeby przeczytać jakieś recenzje. Twoją przeczytałam i od razu mówię, że bardzo mnie do niej zachęciłaś. Muszę ją przeczytać koniecznie ! Mam nadzieję, że uda mi się ją znaleźć. Problem jak zawsze tyczy się kasy ..

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam ją na półce, a po Twojej recenzji, przesunę ją o parę miejsc do przodu w mojej kolejce :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Brzmi ciekawie, może kiedyś...

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie słyszałem o niej i nie zamierzam dotknąć jej choćby jednym palcem, bo nie przeczytam. Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Raczej nie całkiem moje klimaty, ale czuję się zachęcona, więc może? :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Miałam sobie wczoraj zakupić, ale jak zwykle skończyło się na czym innym. Twoja recenzja jednak utwierdziła mnie w przekonaniu, że tą książkę trzeba przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam OGROMNĄ ochotę na tę książkę. Ale nikt mi nie chce kupić ;<.
    Będę musiała wkrótce ją nabyć.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. Bosh..jak ja bardzo chcę przeczytać tę książkę to słowami opisać się nie da! Jeszcze jedna tak pozytywna recenzja i po prostu nie wytrzymam - pójdę do księgarni i osobiście się w nią zaopatrzę. :) Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  18. Chciałam, chcę i będę chciała przeczytać! Niestety nie mam możliwości ;( więc na razie muszę przeczytać to co mam ;p

    OdpowiedzUsuń
  19. Oj mam w planach więc na pewno się skusze :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Na pewno kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Utwierdziłaś mnie w przekonaniu, że jest to tytuł na który powinnam zwrócic szczególną uwagę. Na pewno się skuszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. To ja się zapisuję jako osoba, która o tej książce nie słyszała. Jednak skutecznie mnie do niej przekonałaś dzięki Twojej recenzji :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Postaram się po nią sięgnąć, chociaż raczej nie w najbliższym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  24. Książka ciekawa, ale nie ma takiej możliwości żeby wyparła HP z mojej wyobraźni.

    OdpowiedzUsuń