czwartek, 12 lipca 2012

86) Pretty Little Liars Doskonałe

Kłamstwa, tajemnice, sekrety są częścią naszego życia. Mniejszą, czy większą, ale zawsze są w nim obecne. Na kłamstwach znają się szczególnie Aria, Spencer, Hanna oraz Emily -  cztery dziewczyny, które najpierw połączyła przyjaźń z Alison, a potem jej śmierć. A dokładnie morderstwo. Kto za tym wszystkim stoi?

Sprawa morderstwa Alison jest bardzo zawiła. Nie wiadomo kto ją zabił. Tymczasem do mediów trafia film z ostatnich wspólnych wakacji Emily, Hanny, Arii, Spencer i Alison. Wspomnienia tamtego lata powracać ze zdwojoną siłą. Tajemniczy/a A. – nadawca SMS-ów zaczyna spełniać swoje groźby. Sekrety, które dziewczyny tak bardzo chciały zachować w tajemnicy zaczynają wychodzić na jaw. A. jednak także popełnia wielki błąd. Czy dzięki temu czterem przyjaciółkom uda się zdemaskować A.?

Książka, jak również cała seria od razu zachwyciła mnie swoją oryginalnością. Zawsze myślałam, że w książkach autorstwa Sary Shepard znajdę tylko nudne, nieciekawe historie czterech rozhisteryzowanych dziewczyn. Jak bardzo się myliłam! Wszystkie tomy jakie do tej pory przeczytałam trzymają w ciągłym napięciu. Podoba mi się to, że autorka pisząc książkę dla młodzieży, a dokładniej nastolatek postanowiła umieścić w niej zarówno wątek grozy (naprawdę mrożącej krew w żyłach), ale również czysto dziewczęcych spraw jak problemy z rodzicami, czy chłopakiem. Szczególnie jestem zachwycona niezwykłym napięciem w jakim autorka w swoich książkach utrzymuje czytelnika. Sprawa czterech przyjaciółek oraz czyhających na nie niebezpieczeństw ze strony A. naprawdę bardzo mnie poruszyła. Jestem ciekawa jak autorka pokieruje losami dziewczyn…

Sara Shepard bardzo dobrze napisała również tę książkę. Język autorki jest lekki i mało wymagający, czyli taki jaki powinien znaleźć się w powieściach dla młodzieży. Całą serię pochłania się bardzo szybko. Zdarzenia następują po sobie w bardzo dynamiczny sposób tak, że nie można się ani przez chwilę nudzić. Ciekawie również została poprowadzona narracja w tej książce. Przygody przyjaciółek zostały opisane w trzeciej osobie. Autorka jednak podzieliła rozdziały w taki sposób, że w każdym z nich skupia większą uwagę na jednej z dziewczyn. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, gdyż dzięki niemu możemy dokładnie przyjrzeć się obecnej sytuacji dziewczyn.

Najbardziej z całej czwórki polubiłam Arię i Spencer. Ta pierwsza jest mi najbliższa. Nie przez to, że mamy podobne problemy, czy, że postępujemy podobnie. Jej charakter po prostu mi się spodobał i o niej czytałam najchętniej. Spencer również bardzo mi się spodobała. Jest miła, inteligentna. Ne jestem szczególnie do niej podobna. W ogóle to do żadnej z dziewczyn nie jestem podobna. Wszystkie mają bardzo dziwne, nietypowe problemy, których ja (mam nadzieję) nie będę mieć. Aby  poznać ich problemy trzeba zaznajomić się z ich przygodami.

Od pewnego czasu zaczęłam oglądać serial, który powstał na podstawie tej serii. Pierwsze parę odcinków było identyczne jak książka. Byłam zawiedziona, ale oglądałam dalej. Jak się okazało książka i serial rozbiegły się w zupełnie innych kierunkach. Muszę przyznać, że teraz nawet bardziej interesuje mnie serial…

Podsumowując, zachęcam do przeczytania serii „Pretty Little Liars”. Różni się od wszystkich znanych mi serii dla młodzieży i dzięki temu jest niezwykła. Chcecie poczuć dreszcz emocji? Sięgnijcie po książkę!

Moja ocena: 5/6

Tytuł: Pretty Little Liars Doskonałe
Tytuł oryginału: Perfect. A Pretty Little Liars Novel
Autor: Sara Shepard
Wydawnictwo: Otwarte
Ilość stron: 290
Rok wydania: 2011

20 komentarzy:

  1. Oglądam serial, prawie od początku jego istnienia. Jest jednym z najciekawszych wakacyjnych seriali ;)
    W serialu, najbardziej lubię Spencer. W swoim "węszeniu" jest taka zabawna czasami...
    Książek nie czytałam, ale kusi mnie, żeby je przeczytać, ale niestety jakoś nie chcą mi w łapki wpaść.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wydaje mi się że jak zacznę czytać książkę będę znudzona tym że wiem jak się skończy. I chyba wolałabym przeczytać ostatnią książkę żeby wiedzieć wreszcze kim jest A

      Usuń
  2. nie oglądałam serialu
    czytałam jednak tyle dobrych recenzji o całej serii, że pewnie kiedyś sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Poluję na pierwszą część

    OdpowiedzUsuń
  4. Za serialem nie przepadam, ale chętnie rozglądnęsię za książką.

    OdpowiedzUsuń
  5. Oglądam serial i w końcu zdecydowałam się na książki. Pierwsza część już na mnie czeka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam pierwszą oraz drugą część i nawet mi się podobały. Najpierw oglądałam serial, który jest jak dla mnie o dziwo lepszy od książek.:D

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam o serialu, ale jakoś mnie nie zainteresował. Książka raczej też nie w moim guście, ale może kiedyś, jak natrafię, to przeczytam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nawet lubię tę serię, ale zdecydowanie wolę serial ;) Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pora sięgnąć po 3 tom :) A serial też zaczęłam oglądać, ale zniechęca mnie ilość odcinków.I wolę też najpierw skończyć książki, a potem jak już oglądać serial, bo potem wszystko mi się pomiesza.

    OdpowiedzUsuń
  10. nie oglądałam ani nie czytałam, ale już coś o serii kiedyś słyszałam, chyba czas nadrobić zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Czeka na mnie i serial i książki... najwyższa pora się za nie zabrać ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam te serię i moją ulubienicą też jest Aria. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam w planach przeczytać całą serię. Muszę w końcu sięgnąć po ten tom. ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Serialu nie znam, serii póki co również, ale mam w planach się zapoznać.

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam czwartą część i książka mile mnie zaskoczyła. Polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Plan jest ... przeczytac ale czy sie uda

    Wpadnij do mnie

    OdpowiedzUsuń
  17. Niedługo będę czytać drugą część i zamierzam też zacząć oglądać serial :)

    OdpowiedzUsuń