sobota, 14 lipca 2012

87) Istoty Ciemności

Nudne miasteczko, nudni mieszkańcy, nudne wszystko wokół. Tak jeszcze do niedawna myślał Ethan - bohater serii "Kroniki Obdarzonych" autorstwa Kami Gracia oraz Margaret Stohl. Całkiem inaczej zaczął patrzeć na swoje miejsce zamieszkania kiedy pojawiła się w nim Lena. Jego dziewczyna jest Obdarzoną. W wieku szesnastu lat, jak to zawsze dzieje się zgodnie z tradycją, powinna zostać naznaczona. Tak się jednak nie stało. Lena musi wybrać, sama się naznaczyć. Czy zostanie Istotą Ciemności, czy Istotą Światła?

Ethan myślał, że po dniu szesnastych urodzin Leny wszystko się skończy, albo rozpocznie na nowo. Nie przewidział jednak, że sprawy potoczą się zupełnie inaczej. Lena zaczęła oddalać się od swojego chłopaka. Od pogrzebu Macona stała się cicha, tajemnicza. Zachowywała się tak jakby skrywała sekrety przed Ethanem. Chłopak myślał, że jest to wywołane stratą bliskiej osoby. Sądził, że Lena przechodzi fazy rozpaczy nad śmiercią wujka. A znał się na tym trochę, ponieważ sam bardzo cierpiał po stracie matki. Nie podejrzewał jak bardzo się mylił. Aż w końcu dziewczyna zupełnie się od niego odcięła, nie chciała go więcej widzieć. Chłopaka zaczynają nawiedzać wizje, które tylko on widzi. Udaje się do tuneli, by ratować Lenę, nad którą ciąży niebezpieczeństwo...

Pierwsze spojrzenie na fabułę i ... zwykły paranormal? Tak, i właśnie taka jest ta książka. Chłopak dziewczyna, niebezpieczeństwo. O nie, oni nie mogą być razem! Ale tak, w końcu im się udało, są szczęśliwi. Och, ach! I "Istoty Ciemności" taką książką właśnie są. Oczywiście na tym nie może się skończyć. Coś jednak musi być innego, coś się musi wyróżniać. A jest to narracja poprowadzona przez chłopaka. Coś nowego? Tak, tego jeszcze nie było. Dobrze, że autorki postanowiły co nieco zmienić w tej książce, by bardziej wyróżniała się z coraz większego tłumu powieści z gatunku paranormal romance. Ale czy to wystarczy? Chyba właśnie nie. Bo ten paranormal i tak pozostanie paranormalem.

W porównaniu do poprzedniej części Kronik Obarzonych ta wypada znacznie gorzej. Nie spodobało mi się ciągłe chodzenie/krążenie/łażenie po tunelach w poszukiwaniu Leny. Ile można?! Bohaterowie praktycznie całą książkę spędzili w podziemiach. Oni się nudzili i ja również. Dopiero pod koniec akcja nieco się rozwinęła i zrobiło się odrobinę ciekawiej. Co do bohaterów - byli oni dla mnie trochę jakby bezbarwni. Ethan i Lena to "standardowa" para występująca w książkach dla młodzieży. Niczym się nie wyróżniali. Najbardziej spodobała mi się postać Linka, nad którą autorki spędziły widać trochę wiecej czasu. Jego śmieszne uwagi były po prostu rozbrajające. Chociaż nie zawsze mądre.

Podsumowując, zmienienie narracji nie sprawiło, że "Kroniki Obdarzonych" wyróżniają się spośród innych książek dla młodzieży. Na "Istotach Ciemności" bardzo się rozczarowałam, ponieważ spodziewałam się powieści lepszej od poprzedniej części, a dostałam niestety gorszą. Polecam całą serię (bardzo) wielkim fanom paranormali. Jeżeli ktoś szuka tylko rozrywki, czy rozluźnienia niech zaczyna poszukiwań od nowa.

Moja ocena: 3/6

Tytuł: Istoty Ciemności
Autor: Kami Garcia & Margaret Stohl
Wydawnictwo: Łyński Kamień
Ilość stron: 483

25 komentarzy:

  1. Mam tę książkę. Warto ją przeczytać, ale czegoś jej brakuje. Ciekawa akcja zaczyna się dopiero od drugiej połowy. Pierwszej nie czytałam, dlatego nie mam porównania. Zapraszam do siebie, też recenzuję: http://kraina-ksiazek-stelli.blogspot.com/ Dodaję Twój blog do obserwowanych ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Próbowałam przeczytać pierwszą część, ale poległam. Ethan jako narrator się nie sprawdził, miałam wrażenie, że czytam myśli kolejnej "zwykłej" nastolatki.
    Mimo ciekawej fabuły, nie mogłam jej dokończyć, więc za tą też się nie wezmę.
    Może kiedyś.
    Albo po prostu robię się za stara, na takie czytadła...
    O nie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam jeszcze tej serii, ale chyba nie dam rady w najbliższym czasie... Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Aż wstyd się przyznać, że mam słabość do takich typowych, schematycznych paranormali:P Nie znalazłam jeszcze osoby, na której ta seria zrobiłaby wrażenie, ale ja twardo zamierzam ją przeczytać przed ekranizacją:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam i mi się bardzo podobała. Mam sentyment do Kronik Obdarzonych.;D

    OdpowiedzUsuń
  6. ... i ta książka jest nudna. Paranormali nie czytam, a jeśli miałbym zacząć przygodę z nimi, na pewno nie od tej powieści.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie czytam takich książek, więc i tak nie sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ładna okładka i z tego co widzę to chyba... nic poza tym.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dawno mam za sobą fazę nałogowego czytania paranormali. Czasem do nich wracam, ale tylko wtedy, kiedy nie mam ochoty ani sił na coś bardziej wymagającego. I tym razem nie skorzystam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. a miałam książkę w planach... po tej recenzji troszkę się jednak nad tym zastanowię...

    OdpowiedzUsuń
  11. Liczyłam na lepszą ocenę - zastanowię się nad tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  12. Paranormal romance to raczej nie moja działka i nie wiem czy czytać

    OdpowiedzUsuń
  13. Zapraszam do siebie na wygrywajkę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mimo, że nie jestem fanką paranormali to miałam tę serię w planach. Jednak chyba jeszcze to przemyślę.

    OdpowiedzUsuń
  15. Od dawna nie mogę się zabrać za książkę. I tak, żeby ją przeczytać, musiałabym najpierw przypomnieć sobie tom I.

    OdpowiedzUsuń
  16. Pierwsza część wcale mi się nie podobała, nawet jej nie przeczytałam do końca. Nie zamierzam sięgać po drugą.
    Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Moja siostra strasznie się tym jara. Dla mnie to nie moja działka

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie wiem, czy przeczytać. Jedni zachwalają, drudzy krytykują, a jeszcze inni,w tym Ty, są pośrodku ;D Jedynym rozwiązaniem będzie przeczytanie i wyrobienie sobie własnego zdania :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja nie wiedziałam, że ta książka istnieje, ale po tej recenzji na pewno sobie ją odpuszczę i nie będę marnowała na coś czasu, co jest przeciętne, gdyż na świecie jest o wiele więcej ciekawszych pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  20. Pierwsza cześć za mną. Mimo wszystko chciałabym przeczytać kolejną.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  21. Pierwsza część mi się bardzo podobała więc i po tą na pewno sięgnę, mimo że mówisz ze gorsza ; p

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam na nią wielką ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Zamierzam przeczytać pierwszą część, bardzo mnie ciekawi cała seria. Jeżeli nie spodoba mi się pierwsza, to na "Istoty Ciemności" nie będę już marnować więcej czasu, skoro jest gorsza :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Chyba sobie odpuszczę. Nawet na pierwszą część nie mam za bardzo ochoty.

    OdpowiedzUsuń
  25. A ja czekam na trzecią część - Istoty Chaosu, wreszcie ją przetłumaczyli, zamówiłam już w księgarni Empiku bo jest w przedsprzedazy. No i film w lutym, super!!

    OdpowiedzUsuń