wtorek, 17 lipca 2012

88) Chwała mojego ojca Zamek mojej matki

Często mamy ochotę wrócić do czasów dzieciństwa. Bawić się z małymi przyjaciółmi, wieść beztroskie życie bez obowiązków i zobowiązań. W książce „Chwała mojego ojca Zamek mojej matki”, którą ostatnio czytałam, jej autor - Marcel Pagnol, powraca do wspomnień z dzieciństwa i pragnie je przedstawić szerszemu kręgu odbiorców. Przedstawiam Wam niesamowite przygody małego chłopca pośród wspaniałego krajobrazu Prowansji.

„Chwała mojego ojca” i „Zamek mojej matki” to dwie pierwsze części cyklu „Wspomnienia z dzieciństwa”, w którym Marcel Pagnol powraca do rodzinnego domu i przedstawia swoje niezwykłe przygody. Czytając tę książkę śledzimy przygody małego bohatera. Obserwujemy jak mały Marcel potajemnie wymyka się na polowanie z ojcem i wujkiem. Patrzymy jak tropi kuropatwy skalne, buduje pułapki ze swoim przyjacielem Lili. Przyglądamy się próbom ucieczki od zbliżającej się szkoły. Przenieśmy się w bajkowe krajobrazy Francji i przeżyjemy razem z Marcelem jego przygody.

Kiedy zaczęłam czytać tę książkę wprost nie mogłam się od niej oderwać. Nie sądziłam, że przygody małego chłopca będą aż tak ciekawe i wciągające. Bardzo spodobało mi się również to, że czuć od tej książki magiczny klimat Prowansji. Autor wspaniale opisał swoje przygody z czasów dzieciństwa. Język Marcela Pagnola jest wyrazisty, przepełniony klimatem Francji. Czytając książkę niemalże można poczuć zapach lawendy, posłuchać śpiewających cykad, usłyszeć odgłosy polowania. Marcel Pagnol wspaniale oddał uczucia towarzyszące mu w opisanych przygodach. Czytamy o chwilach smutku, ale również radości. Razem z bohaterem uczestniczymy w niezwykłych przygodach. A to wszystko dzięki wyrazistemu, klimatycznemu, realnemu językowi jakim posługiwał się autor przy pisaniu książki.

Marcel to bardzo sympatyczny, miły bohater, który często zaskakuje czytelnika swoimi przygodami. Czasami podczas czytania na twarzy zagościł mi szczery uśmiech wywołany zachowaniem małego chłopca. Czasami również byłam smutna z powodu niepowodzeń Marcela, czy nieszczęśliwych wydarzeń. Matka chłopca – Augustyna, ojciec – Józef, brat – Pawełek, przyjaciel – Lili. Wszystkie te postacie zastały bardzo dobrze wykreowane. Każda z nich ma niepowtarzalny charakter, który sprawia, że są wyjątkowe. Od razu polubiłam rodzinę i przyjaciół Marcela za ich szczerość i prostotę. Bez wielkiego majątku, czy dogodności potrafili cieszyć się z życia, cieszyć się z bycia razem, w gronie rodzinnym.

„Chwała mojego ojca Zamek mojej matki” jest również wyjątkową książką przez swoją prostotę i realizm. Przygody opisane w tej książce wydarzyły się naprawdę. Mogą również mieć miejsce w naszym życiu. Warte pochwały jest również to, że autor bez zmyślania, tworzenia, fantazjowania potrafił stworzyć wspaniałą, prawdziwą życiową historię. Dlatego też nie dziwię się, że cykl „Wspomnienia z dzieciństwa należy do klasyki literatury francuskiej.

Podsumowując, „Chwała mojego ojca Zamek mojej matki” to opowieść o niezwykłych przygodach małego chłopca Marcela. Jest to zabawna, humorystyczna książka, której akcja ma miejsce w niezwykłej Prowansji. Bije od niej prostota, umiar, ciepło oraz specyficzny klimat, który znajdziemy tylko w książkach opisujących wspomnienia. Polecam ją wszystkim, gdyż warto zapoznać się z tą książką. Przygody małego Marcela trzeba poczuć na własnej skórze.

Moja ocena: 6/6

Tytuł: Chwała mojego ojca Zamek mojej matki
Wydawnictwo: Esprit
Ilość stron: 410
Rok wydania: 2010

Książkę przeczytałam i zrecenzowała dzięki wydawnictwu Esprit, za co bardzo dziękuję.

27 komentarzy:

  1. Kolejna dobra ocena tej książki. A ja wciąż jej nie przeczytałam...Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Swoją recenzją na pewno przekonałaś mnie do przeczytania tej książki. Ogółem od kiedy skończyłam ileśtam lat omijam książki o przygodach dzieci, nie wiedzieć czemu, ale swoim opisem przekonałaś mnie do kupna "Chwała mojego ojca Zamek mojej matki".

    Miłego wieczorku. :)

    http://tylkoczytam.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Umn, raczej zagłosuje na tą książkę w ankiecie na książkę miesiąca. :) Chyba, że pojawi się jakaś lepsza.

      Usuń
  3. Czuje się zachęcony, dodam ją do swojej listy książek do przeczytania :)

    Na początku trzeciego akapitu wkradł Ci się mały błąd, dwa razy słowo oderwać w jednym zdaniu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam zupełnie inne odczucia.

    OdpowiedzUsuń
  5. Kiedy czytam opis książki jak i Twoją recenzję, pierwsza myśl, jaka mi się pojawiła to "Tajemniczy ogród" - książka, którą kochałam w dzieciństwie. Dlatego chętnie powróciłabym do podobnego świata widzianego oczami dziecka - pięknego, tajemniczego i pełnego przygód. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Już tyle pozytywnych recenzji tej pozycji widziałam, a Twoja jest kolejną ;) Cóż, nie pozostaje nic innego, jak w końcu zapoznać się z tą pozycją ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam jedynie "Czas tajemnic" Pagnola, ale zauroczył mnie jego styl pisania. Miło było cofnąć się do czasów jego dzieciństwa.;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Książki Pagnola są świetne, takie klimatyczne i urocze. Sama jestem oczarowana "Czasem tajemnic", który w moim przekonaniu jest nieco lepszy, niż "Chwała...", ale i tę książkę czytałam i miło wspominam. A "Żona piekarza" jest chyba najlepsza spośród wszystkich jego powieści! :D

    OdpowiedzUsuń
  9. książka w bliższych planach :)
    dużo dobrego naczytałam się już o autorze :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wiele osób ją poleca. Muszę przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  11. Sporo osób dobrze ją ocenia, ale mnie do niej nie ciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. W pełni się z Tobą zgadzam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zapowiada się ciekawie, myślę, że chętnie po nią sięgnę i poczytam sobie z siostrzeńcem :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Prostota + realizm = to, czego eM obecnie poszukuje.

    Czytałam już kilka pozytywnych recenzji, dlatego z chęcią przeczytałabym tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  15. Serię zaczęłam czytać "od środka", ale po ten tom też pewnie sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Cieszę się, że Ci się podobała i oczywiście w pełni się z tobą zgadzam. Teraz tylko pozostaje mi polecić Tobie kolejną część:)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Pagnol to klasyka sama w sobie. :) Prostota i wyjątkowy klimat, to chyba jego domena. Ja na razie czytałam tylko "Czas tajemnic", ale i pozostałe utwory mam zamiar poznać. Autor wspaniale oddaje klimat Prowansji, a dla mnie - miłośniczki Francji, a szczególnie tego regionu, to ogromna zaleta. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Wszędzie są książki tego autora i w końcu muszę się do nich przekonać. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie czytałam jeszcze żadnej książki Marcela Pagnola, więc muszę to w najbliższym czasie nadrobić. Ta się wydaje idealna na pierwszą :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Kiedy na targu taniej książki wpadła mi w ręce, kupiłam ją bez wahania(za jedyne 15 zł) .Wcześniej czytałam już dużo pozytywnych opinii. Mam nadzieję, że się nie zawiodę, bo poprzeczkę postawiłam wysoko. : )

    OdpowiedzUsuń
  21. Uwielbiam tę książkę - zresztą jej kontynuacja jest równie dobra, jeśli nie lepsza :) Ostatnio zaczęłam nawet oglądać filmy Pagnola, polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Książka jest ciągle na mojej liście must have! Może w końcu ją zdobędę ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Mi również bardzo podobała się ta ksiązka. :D Mogłabym do niej wracać baardzo dużo razy :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Tak urocza ksiązka i tak fatalnie nieprofesjonalne tłumaczenie!!

    OdpowiedzUsuń
  25. Zgadzam sie, tlumaczenie jest okropne. Po 100 stronach zrezygnowalam, chociaz bardzo ja chcialam przeczytac. Czy istnieje moze jakies wczesniejsze tlumaczenie na lepszym poziomie?

    OdpowiedzUsuń