sobota, 27 października 2012

99) Krótka historia o istocie umierania


Każdy jest smutny kiedy słyszy o śmierci jakiejś osoby. Jednakże jakie cierpienie musi przeżywać człowiek, który w jednym momencie stracił całą najbliższą rodzinę, który zostaje sam na świecie. Jak niewyobrażalny ból, uczucie pustki musi czuć ta osoba. O takim właśnie nieszczęśliwym człowieku opowiada książka „Krótka historia o istocie umierania” autorstwa Michała Staroszczyka, którą ostatnio miałam okazję przeczytać.

Salwator – młody wdowiec nie może się pogodzić ze śmiercią najbliższej rodziny. Chcąc uporać się z sytuacją w jakiej się obecnie znajduje, wyrusza do małej miejscowości Quies. Mieszkańcy miasteczka oddalonego od zgiełku cywilizacji żyją według własnej filozofii kryjącej wiele tajemnic. Depresyjny stan Salwatora pogłębia się, a przed nim stają kolejne pytania. W Quies będzie mu dane doświadczyć tego, czemu wcześniej zaprzeczał. Nastąpi tam pewien przełom w jego życiu.

Jak już zapewne można wywnioskować z zarysu fabuły, książka dotyczy cierpienia po śmierci najbliższej rodziny. Opowieść Michała Staroszczyka liczy sobie niewiele stron dlatego też historia Salwatora nie jest bogata w szczegóły. Jest to jedynie pewien zarys zdarzeń. Nie przeczytamy tutaj o przeszłości bohatera, o jego zainteresowaniach, czy o innych zbędnych informacjach. Książka ta jest bowiem tylko krótką, klarowną historią o przygnębionym, smutnym człowieku, który poszukuje sensu dalszego życia. Autor pozwala również czytelnikom na własne dokończenie historii, a nawet na jej zinterpretowanie. A przede wszystkim zmusza do refleksji nad sobą, swoim życiem i nieuniknioną śmiercią.

Motyw śmierci był już bardzo często wykorzystywany w literaturze. Wydawać by się mogło, że wszystkie kwestie związane ze śmiercią człowieka zostały już opisane. Jednakże w książce „Krótka historia o istocie umierania” autor patrzy na ten temat z zupełnie innej strony. Mianowicie nie rozważa powodu, czy sensu śmierci. Pisarz natomiast radzi jak uporać się ze stratą bliskich nam osób. Uświadamia, że to my sami kreujemy smutek po czyjejś śmierci, a przecież ta osoba znajduje się w lepszym świecie. Ja tak zrozumiałam przekaz tej książki. A Wy?

Podsumowując, „Krótka historia o istocie umierania” to dobra książka. Dlaczego? Ponieważ zmusza do myślenia. Pomaga zrozumieć sens śmierci ludzi i uporać się ze stratą najbliższych. Uczy, że śmierci nie należy traktować jako kary, czy czegoś złego, ostatecznego, ponieważ jest to przejście do lepszego świata. Michał Staroszczyk patrzy świeżym, pełnym nadziei spojrzeniem na temat odchodzenia bliskich nam osób. Jest to pozycja obowiązkowa dla każdego, ponieważ prędzej czy później zetkniemy się ze śmiercią. Od Was tylko zależy czy będziecie umieli się z nią zmierzyć.

Moja ocena: 5/6

Tytuł: Krótka historia o istocie umierania
Autor: Michał Staroszczyk
Wydawnictwo: Novae Res
Ilość stron: 80

Książkę otrzymałam od autora. Bardzo dziękuję. 

14 komentarzy:

  1. Bardzo chętnie bym to przeczytała

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba będę musiała rozejrzeć się za tą książką. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam, ale z chęcią nadrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety, książka raczej nie dla mnie, ale bardzo ciekawa recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  5. zaciekawiła mnie recenzja, chętnie przeczytam książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie czytałam, nie słyszałam prędzej o tej książce i póki co zostawię to tak, jak jest. Może w przyszłości zmienię zdanie, ale na dziś jest pass.

    OdpowiedzUsuń
  7. Na szczęście jeszcze nie straciłam kogoś naprawdę bliskiego, więc nie jestem pewna, czy do końca zrozumiałabym tę lekturę, ale z pewnością jest ona bardzo wartościowa.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem w trakcie czytania, ale na samiutkim początku, więc zobaczymy jak ja to ocenię ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię tego typu książki, dlatego z chęcią rozejrzę się za tą;)

    OdpowiedzUsuń
  10. jeśli ją kiedyś przypadkowo znajdę, to zapewne przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Mnie też bardzo podobała się ta książka. ;)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  12. Książka dostępna za darmo

    http://wydaje.pl/e/krotka-historia-o-istocie-umierania2

    OdpowiedzUsuń