piątek, 2 listopada 2012

100) Profesor


Lubimy wracać do dawnych czasów. Czytać o tym jak ludzie żyli przed nami, co robili, jakie były ich zainteresowania, pasje. Szukamy znaków po ich istnieniu, chcemy wiedzieć o nich jak najwięcej. Wiedzę możemy czerpać z książek, które dają nam poznać ludzi z przeszłości. Ostatnio miałam okazję poznać właśnie takie postacie dzięki książce Charlotte Bronte pt. „Profesor”. Jest to pierwsza książka jaką autorka napisała, wydana już po jej śmierci, a w Polsce dopiero w tym roku. Czy warto sięgnąć po książkę autorki znanych „Dziwnych losów Jane Eyre”?

William Cromsworth otrzymuje od bogatych wujków propozycję dostatniego życia duchownego. Młodzieniec nie chce przyjąć tejże oferty. Tym samym odrzuca swe arystokratyczne dziedzictwo. Nie spodobało się to jego rodzinie, więc udaje się on po pomoc do swojego brata – Edwarda. William zostaje zatrudniony w firmie brata. Opuszcza jednak szybko to miejsce, ponieważ czuje się poniżany, a wrogość jego brata względem niego staje się nie do zniesienia. Postanawia wyruszyć do Brukseli, by tam jako nauczyciel angielskiego uczciwie zarabiać na własne utrzymanie. Zostaje tam zatrudniony w szkole dla chłopców, a później również w placówce dla dziewcząt. Tam dopiero rozpoczyna się prawdziwe życie Cromswortha…

Czytając tę książkę można przenieść się do XIX wieku i poczuć wspaniały klimat tejże epoki. Powieść Charlotte Bronte przenosi nas do Anglii ukazując życie tamtejszych ludzi. Dzięki niej poznajemy również Belgię. A jest to kraj równie ciekawy jak Anglia. Książka „Profesor” z pewnością zainteresuje wielbicieli prozy najstarszej z sióstr Bronte. Zawiera ona wątki biograficzne samej autorki. Tak jak główny bohater pracowała ona jako nauczycielka w jednej z belgijskich szkół. Spotkała miłość na swojej drodze, podobnie jak William. Autorka wspaniale opisała uczucia bohatera. Co ciekawe zrobiła to z punktu widzenia właśnie Cromswortha.

Największym atutem „Profesora” są bez wątpienia bohaterowie. Sama postać Williama Cromswortha została barwnie wykreowana. Jest on wytrwałym bohaterem, który pokazuje, że ciężką pracą można wiele zyskać. Najbardziej jednak przypadł mi do gustu nie główny bohater, ale pan Hundsen. Człowiek, który uważa cały świat za swą ojczyznę, często wkracza w życie Williama. Pomaga mu on m.in. dotrzeć do Belgii, odzyskać ukochany obraz. Pojawia się znienacka i jest prawdziwą zagadką dla czytelnika. Nad jego charakterem można myśleć, głowić się, a i tak w pewnym momencie czymś nas zaskoczy. Spodobała mi się również pewna kobieca postać, a mianowicie pani Henri. Podobnie jak główny bohater potrafi zapracować na swoje życie. Jest wytrwała, sympatyczna i wnosi wiele światła do książki.

Podsumowując, „Profesor” to książka warta przeczytania. Pokazuje życie ludzi w XIX  wieku. Jest wspaniałą powieścią ukazującą to co było najważniejsze w tamtym okrasie – pracę, podróże, miłość. Została napisana lekkim, prostym językiem co gwarantuje miło spędzony wieczór z tą książką. Polecam ją głównie wielbicielom prozy sióstr Bronte oraz wiktoriańskiej Anglii. Z pewnością spodoba się  również tym którzy po prostu szukają mało wymagającej powieści, która pozwoli im się odprężyć. 

Moja ocena: 5/6

Tytuł: Profesor
Autor: Charlotte Bronte
Wydawnictwo: MG
Ilość stron: 320
Data wydania: 4 październik 2012

Książkę otrzymałam od wydawnictwa MG, za co serdecznie dziękuję.

***

Dzisiaj mały jubileusz - 100. recenzja:)

23 komentarze:

  1. Planuję jak najszybciej przeczytać tę książkę - czuję, że się na niej nie zawiodę. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Coś na odprężenie by się przydało. Szkoda tylko, że mam mała bibliotekę i mało tam książek...

    OdpowiedzUsuń
  3. Moja przygoda z książką "Wichrowe wzgórza" skończyła się strasznie, ale mam nadzieję, że ta z sióstr Bronte bardziej przypadnie mi do gustu. Z chęcią sięgnę po tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Już od dłuższego czasu mam ochotę sięgnąć po coś autorstwa którejś z sióstr Bronte. Jak będę miała okazję to i tą książkę przeczytam;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam siostry Bronte, więc na pewno po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię takie klimaty, więc przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  7. Narobiłaś mi niesamowitej ochoty na przeczytanie tej książki. Na pewno się za nią rozejrzę!

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam coraz większą ochotę na tę książkę :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo chciałabym ją przeczytać, ma nadzieję, że kiedyś mi się uda:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Właśnie skończyłam ją czytać i niestety ze wszystkich książek sióstr Bronte ta spodobała mi się najmniej, ale nie twierdzę, że jest zła :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie miałam okazji czytać żądnej z książek sióstr Bronte, ale wiem, że mam dużo do nadrobienia. Na liście moich priorytetów znajduje się lektura książki "Profesor", bo naczytałam się o niej dużo pozytywnych recenzji.
    Gratuluję setnej recenzji :)
    Życzę dalszej wytrwałości :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jestem ciekawa książek Charlotte Bronte, więc pewnie w najbliższym czasie sięgnę po "Profesora" :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Od dawna chciałam zapoznać się z twórczością sióstr Bronte. Teraz na mojej półce czeka "Agnes Grey" oraz "Profesor", a ja ociągam się z zabraniem się za nie... Muszę w końcu wziąć się w garść i zacząć je czytać, bo już czuję, że zauroczą mnie.. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mnie również bardzo przypadła ta książka do gustu. W ogóle twórczość sióstr jest świetna, choć jak każdy mają lepsze i słabsze powieści:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Zapowiada się ciekawie, chętnie przniosę się do XIX-wiecznej Anglii.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jestem wielką fanką twórczości Bronte. Za "Profesora" mam zamiar zabrać się w najbliższym czasie

    OdpowiedzUsuń
  17. :) Mam zamiar się zapoznać z autorką

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie bardzo lubię stare romanse (chociaż zdecydowanie bardziej wolę stare od tych nowoczesnych, choćby ze względu na klimat). Ale na "Profesora" może się skuszę, przyznaję zaciekawiłaś mnie. W każdym razie na pewno polecę ją mamie, która jest wielką miłośniczką sióstr Bronte :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Profesora mam w planach na ten miesiąc :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie miałam okazji zapoznać się z książkami tych autorek, ale widzę, że muszę to nadrobić :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Jakoś nie mogę się przekonać do twórczości Charlotte Bronte. Może dlatego, iż zdecydowanie preferuje czasy bardziej współczesne a w ,,Profesorze'' akcja dzieje się w XIX wieku, dlatego chyba tym razem spasuje.

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam w planach tę książkę, bardzo mnie ciekawi :)

    OdpowiedzUsuń