środa, 7 listopada 2012

101) Mały pamiętnik


Czasami lubię czytać o innych. Poznawać ludzi od nieznanej mi wcześniej strony. W takich książkach szukam odpoczynku, uśmiechu oraz zabawy. Chcę razem z bohaterami książek brać udział ze wspaniałych przygodach z dzieciństwa, bawić się w ciekawe zabawy. Ostatnio miałam okazję przeczytać książkę „Mały pamiętnik” Jose Saramago. Opublikował on swoją książkę mając 84 lata. Pisze on w niej o swoim dzieciństwie i czasach młodości. Czy opowieść wywarła na mnie pozytywne wrażenie?

Na początku chciałabym jeszcze przybliżyć trochę sylwetkę autora. Jose Saramago był wybitnym portugalskim pisarzem. W roku 1998 otrzymał Nagrodę Nobla z dziedziny literatury. Tworzył wiersze, sztuki teatralne, krótkie opowiadania, eseje, libretta oraz notatki z podróży. Zasłynął jednak przede wszystkim dzięki powieściom, które opowiadają zarówno o współczesności, jak i o historii. W Polsce ukazały się m. in.: „O malarstwie i kaligrafii”, „Baltazar i Blimunda”, „Miasto ślepców”, „Wszystkie imiona”.

Należy na początku wspomnieć, że „Mały pamiętnik” liczy sobie mało stron, bo zaledwie 142. Jest to według mnie książka bardzo nieuporządkowana, w której często się gubiłam mimo niewielkiej objętości. Autor opisuje to, że w dzieciństwie często zmieniał miejsce zamieszkania. Nie byłoby w tym nic złego gdyby nie fakt, że najpierw opisuje jedno miejsce, a potem kolejne. W tym samym momencie przypomina sobie, że zapomniał czegoś dodać do poprzedniego mieszkania i dopiero teraz to opisuje. Bywa to niezwykle męczące zwłaszcza, że Jase Sagmaro podaje nazwy ulic w nieznanym mi języku, które ciężko zapamiętać.

Dodatkową trudnością w czytaniu był dla mnie dość skomplikowany język. Ciężko było mi skupić uwagę na długich, trudnych słowach, które raz po raz pojawiały się w powieści. Zdziwiło mnie również to, że autor opisując swoje dzieciństwo używa tak trudnego pióra. Spodziewałam się, że „Mały pamiętnik” będzie relacją z młodzieńczych lat, a dostałam wspomnienia doświadczonego pisarza. Sądziłam również, że przygody małego Jose Saramago bardzo mnie zaciekawią. Niestety i w tym przypadku moje przypuszczenia nie były trafne. Opowieści o rodzinie, ważne wydarzenia z życia pisarza nie zainteresowały mnie. Nie nudziłam się czytając tę książkę, ale uważam, że powinna być ona bardziej urozmaicona.

Podsumowując, moją pierwszą przygodę z Jose Saramago (nie czytałam poprzednich książek autora) uważam za mało udaną. Książka nie przypadała mi do gustu mimo bardzo wyczerpujących opisów krajobrazu Portugalii oraz bohaterów. Książka sprawia wrażenie wyrwanej kartki z całego życiorysu autora. Jest jedynie jej malutkim fragmentem. Myślę, że książka ta przypadnie do gustu wielbicielom twórczości wybitnego noblisty.

Moja ocena: 3/6

Tytuł: Mały pamiętnik
Autor: Jose Saramago
Wydawnictwo: Świat Książki
Ilość stron: 142
Data wydania: 26 września 2012

Książkę otrzymałam od wydawnictwa Świat Książki.

16 komentarzy:

  1. Dla mnie to też było pierwsze spotkanie z twórczością tego autora i też - niestety - nieudane. Drażniły mnie zwłaszcza opisy i zgadzam się z tym, że ta autobiografia sprawia wrażenie bardzo nieuporządkowanej - pan Saramago straaaasznie skakał z tematu na temat. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo zachwyciła mnie książka Pana Saramago "Miasto ślepców", więc "Pamiętnik" przeczytam z chęcią ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Różne czytam recenzje na temat tej książki, ale mimo wszystko to raczej nie dla mnie lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Miałam na nią ochotę, ale jakoś z czasem mi przechodzi. Widzę, że czytasz "dumę i uprzedzenie"mam nadzieję, że ci się spodoba, bo jak dla mnie to jedna z najcudowniejszych książek <3

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie czytałam jeszcze nic autorstwa Jose Saramago, chociaż jego nazwisko nie brzmi dla mnie obco. Jednak "Mały pamiętnik" raczej sobie odpuszczę, a zacznę od innych, ciekawszych pozycji.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. książka objętościowo nie jest duża, więc może spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Z chęcią kiedyś w wolnej chwili :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że kiedy będę trochę starsza to z chęcią sięgnę po tego typu literaturę, ale jak na razie pasuję.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie lubię tego typu książek, a jak jeszcze niezbyt niezbyt dobra, to zdecydowanie podziękuję.

    Zostałaś nominowana do Liebster Award, szczegóły u mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. ocena niska, tematyka też nie szczególnie dla mnie - odpuszczę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Raczej nie skuszę się na nią :x

    OdpowiedzUsuń
  12. Oj słabiutko, odpuszczę sobie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie jestem wielbicielką tego autora, a tak szczerze to pierwszy raz o nim słyszę. Raczej nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Pomimo negatywnych opinii, dam jej szansę. Ciekawi mnie twórczość tego autora.

    OdpowiedzUsuń