niedziela, 25 listopada 2012

104) Duma i uprzedzenie


Od czasu do czasu lubię przeczytać luźną książkę, która pozwoli mi odpocząć od cięższych lektur. Z takim zamiarem sięgnęłam po „Dumę i uprzedzenie” autorstwa Jane Austen. Do tej pory udało mi się przeczytać jeszcze jedną książkę tej autorki -„Emmę”, która wywarła na mnie pozytywne wrażenie. Czy i tym razem będzie podobnie?

W czasach, które opisuje Jane Austen niezbyt zamożny ojciec musiał szukać okazji do tego by wydać córki za odpowiednich kawalerów. Przed takim właśnie zadaniem stał pan Bennet, który ma aż pięć córek. Pragnie aby jego córki były szczęśliwe, a nade wszystko zamożne. Kiedy więc zaczynają krążyć plotki, że do pobliskiej posiadłości ma się sprowadzić bogaty mężczyzna, rodzina państwa Bennet jest wielce uradowana. Nikt jednak nie spodziewał się jak potoczą się losy córek…

Od pierwszej przeczytanej strony czuć wspaniały klimat, którym ta książka jest cała przesiąknięta. Nie da się go nie zauważyć. Panie w sukniach, wspaniałe mieszkania, urocze krajobrazy. To wszystko sprawia, że książka jest wprost magiczna. Uroku dodają powieści również ciekawe wątki jakie Jane Austen postanowiła wpleść w swoją książkę. A głównie chodzi mi o wątek miłosny. Lubię czasami przeczytać romans, a najchętniej sięgam po romans historyczny. „Duma i uprzedzenie” okazało się być wspaniałą książką tego gatunku.

Najbardziej obawiałam się tego, że książka będzie dla mnie do końca niezrozumiała. Bałam się, że co drugie słowo w tej powieści będzie archaizmem tak, że drugą książką jaką przy okazji przeczytam będzie słownik. Moje obawy okazały się zupełnie niesłuszne. Jane Austen posługiwała się zdecydowanie innym językiem od tego dobrze znanego ze współczesnych powieści. Mimo, że innym, ale zrozumiałym, a do tego bardzo ładnym, który mnie naprawdę urzekł.   

Bohaterów, Jane Austen, potrafiła wykreować taki, jak nikt inny chyba nie potrafi. Wszystkie postacie występujące w tej książce są niepowtarzalne i wyjątkowe. Moją ulubioną bohaterką od razu stała się Elizabeth Bennet. Jest to bardzo sympatyczna i miła postać, która na długo zapadnie mi w pamięci. W tej książce nie da się nie zauważyć licznych perypetii jakie spotkamy chyba w każdej książce Austen. Autorka opisuje je w sposób ciekawy i interesujący.

Podsumowując, spodobała mi się książka „Duma i uprzedzenie”. Od pierwszej przeczytanej strony wiedziałam, że będzie to jedna z moich ulubionych książek. Proza Jane Austen ma specyficzny charakter, który bardzo mi się podoba. Polecam tę książkę miłośnikom powieści tej autorki, a także osobom, które lubią romanse historyczne. Z pewnością jeszcze nie raz przeczytam tę książkę.

Moja ocena: 6/6

Tytuł: Duma i uprzedzenie
Autor: Jane Austen
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Ilość stron: 304
Rok wydania: 2006

Książkę przeczytałam dzięki księgarni Gandalf, gdzie również można nabyć tę powieść.

26 komentarzy:

  1. Prawdziwy klasyk.;) Mimo wszystko do Austen nigdy mnie nie ciągnęło i chyba ciągnąć nie będzie...

    OdpowiedzUsuń
  2. nie czytałam, ale na pewno kiedyś to zrobię - w końcu klasyka to klasyka!
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam, ale nie jest to moja ulubiona książka tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jest to moja ulubiona książka. Kocham ją miłością wielką i bezwarunkową! :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam fragment po angielsku w liceum i muszę powiedzieć, że bardzo mi się spodobał. A tutaj jeszcze bardzo pozytywna opinia.. chyba sięgnę po książkę w całości :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam choć recenzji nie napisałam.

    OdpowiedzUsuń
  7. mam książkę w planie - klasyk, ale jakoś nie mogę się przełamać aby po nią sięgnąć. w odpowiednim czasie ją poznam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam "Dumę i uprzedzenie" :) To cudowna książka, jej ekranizacja z 2005 roku również bardzo mi się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wstyd mi, ale nie czytałam jeszcze żadnej książki Jane Austen, chociaż mam w planach zapoznanie się z jej twórczością. Wydaje mi się, że także na mnie wywrze pozytywne wrażenie. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Austen to klasyka, dla mnie ideał na jesienne wieczory. Zawsze odnajdywałam się w świecie wykreowanym przez autorkę, przez co czerpałam ogromną przyjemność z czytania :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja za sobą mam jedynie ekranizację tej książki z 2004 roku. Kiedyś próbowałam czytać chyba Mansfield Park, ale kompletnie nie mogłam się w nim połapać, więc zrezygnowałam. "Dumę i uprzedzenie" koniecznie muszę przeczytać, a na półce już od dłuższego czasu czeka na mnie "Emma" ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. "Duma i uprzedzenie" jeszcze przede mną niestety, polecam ci za to jeszcze inną powieść Austen - "Rozważną i romantyczną" - moim zdaniem warto po nią sięgnąć ;))

    OdpowiedzUsuń
  13. Romans historyczny... ble... jak to brzmi. Ale trzeba przyznać: Mery jest fanem romansów historycznych. I co najlepsze, jest, chociaż akurat w "Dumie i uprzedzeniu" wątek miłosny aż tak jej nie pochłonął (ale, no dobra, przyznaję, uwielbiam pana Darcy). Za to cała rodzina Bennet'ów. Jestem dozgonną wielbicielką postaci nakreślanych przez Jane Austen i jeszcze większą pani Bennet, która rozśmiesza mnie do łez.

    OdpowiedzUsuń
  14. A mnie nie urzekła aż tak bardzo, z perspektywy czasu patrząc. Za to uwielbiam uroczą Keirę w roli głównej bohaterki!

    OdpowiedzUsuń
  15. ja ostatnio się zabierałam do tego jak pies do jeża... mimo krótkich rozdziałów jakoś nie mogę się wciągnąć a bardzo bym chciała :(

    OdpowiedzUsuń
  16. Uwielbiam wszystkie książki Austen :) Tę czytałam i oglądałam kilka ekranizacji. Świetna!

    OdpowiedzUsuń
  17. Może w końcu uda mi się ją przeczytać...

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam tę książkę. Mogłabym do niej wracać w każdej chwili, niestety nie posiadam jej na własność.
    Pozdrawiam:)

    www.czytamwiecpisze.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Mi jakoś Austen nie podchodzi, ale "Dumy i uprzedzenia" jeszcze nie czytałam, więc może to co najlepsze, jeszcze przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwielbiam "Dumę i uprzedzenie". Swoją książkę czytałam już tyle razy, że książka wygląda okropnie, ale przynajmniej litery są jeszcze widoczne :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Kilka miesięcy temu czytałam i pamiętam, że bardzo mi się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Zaczęłam ją czytać, ale wyszło tak, że stanęłam w połowie. Będę musiała ją dokończyć jak znajdę czas. :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Jestem w trakcie czytania. Powolutku jakoś idzie ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Czytałam kilka lat temu, ale wciąż z przyjemnością wspominam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Czytałam i bardzo mi się podobała. Wczoraj skończyłam "Perswazje" a niedługo mam zamiar przeczytać "Emmę". :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń