poniedziałek, 28 stycznia 2013

114) Dwanaście prac Herkulesa



Ostatnio przeczytałam książkę pod lekkim przymusem, ale z jakże wielką przyjemnością. Mowa o zbiorze krótkich opowiadań kryminalnych Agathy Christie pt. „Dwanaście prac Herkulesa”. Dlaczego pod przymusem? Ponieważ była to moja lektura szkolna. A dlaczego  z przyjemnością? Kryminały wielkiej Agathy czyta się tylko z przyjemnością!

Znany Herkules Poirot czuje, że staje się za stary na zagadki kryminalne, że nie ma już siły ich rozwiązywać. Planuje zakończyć karierę detektywa. Postanawia zrobić to w bardzo zjawiskowy sposób. Nawiązując do swojego imiennika, silnego i odważnego Herkulesa znanego z mitologicznych opowiadań, postanawia wykonać podobnie jak on dwanaście prac. Tym razem jednak do wykonania ich potrzebna będzie nie siła, lecz inteligencja i spryt. Ponad to zadania mają nawiązywać do prac znanych z mitologii.

Po raz kolejny, kryminał wspaniałej Agathy Christie, pozwolił mi przenieść się do Anglii pełnej zagadek. W zbiorze opowiadań znajdziemy wiele ciekawych spraw, które rozwiązuje Herkules Poirot. Mimo że każda z historii jest bardzo krótka, autorka każdą z nich wspaniale opisuje. Agatha Christie jest genialna w tworzeniu fabuły kryminałów. W jej książkach nie ma niedociągnięć, braków, rażących pomyłek. Wszystko jest idealne, na swoim miejscu. Tak było również i tym razem. Można by nawet określić to mianem perfekcji i z pewnością to wyrażenie nie będzie przesadą.

Książka jest napisana językiem nie z tej epoki. Jestem pewna, że niektórym będzie to przeszkadzać. Mnie natomiast bardzo się to podoba. Język jest bardzo ładny, słowa wyważone.  Warte uwagi wydaje mi się również nawiązanie do mitologii. Autorka zgrabnie wplata do historii zagadek rozwiązywanych przez Herkulesa, motywy prac jakie wykonywał mitologiczny bohater.

Zbiór opowiadań Agathy Christie uważam za książkę wartą przeczytania. Nie jest to może najlepsze dzieło z licznego dorobku artystycznego autorki, ale przyjemnie się ją czyta. Cieszy mnie również fakt, że jest to lektura szklona. Może dzięki niej młodzież zacznie czytać kryminały…? Jednak patrząc na reakcje osób z mojej klasy wątpię, żeby ktoś z nich przeczytał choć jeden kryminał po omówieniu lektury. Nadzieję jednak trzeba mieć.

Tytuł: Dwanaście prac Herkulesa
Autor: Agatha Christie
Wydawnictwo: Dolnośląskie
Rok wydania: 2009

17 komentarzy:

  1. Wstyd się przyznać, ale nie przeczytałam jeszcze ani jednej książki Agaty Christie. Muszę to koniecznie nadrobić. :))

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie też słabo z Christie, bo znam tylko "I nie było już nikogo", ale zamówiłam już "Morderstwo na plebani", więc będę pomału nadrabiać braki.

    Co do lektur szkolnych, to przez to, że są przymusowe, nie przeczytałam wielu wartościowych książek. Tak więc trochę rozumiem Twoją klasę...

    OdpowiedzUsuń
  3. Kocham Aghathę Christie, ale ta książka jeszcze przede mną ^^
    Jak dla mnie to wprowadzenie książek tej autorki do kanonu lektur to najgorsza rzecz jaką mogli jej zrobić, ponieważ kto lubi czytać coś na siłę?

    OdpowiedzUsuń
  4. Za moich czasów Agatha Christie nie była lekturą szkolną, mimo to nie przeszkodziło mi to w poznaniu i pokochaniu autorki na zawsze. Zbieram wszystkie jej książki, część już czytałam, w tym również "12 prac Herkulesa". Książka niezła, choć nie należy do tych najlepszych ani do moich ulubionych. Polecam "Dom zbrodni", "Morderstwo w Mezopotamii", "Boże Narodzenie Herkulesa Poirota".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szykuje się wyprawa do biblioteki. Chętnie zapoznam się z polecanymi przez Ciebie tytułami:)

      Usuń
  5. Ja uważam, że Pani Agatha pisze nudno..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego właśnie napisałam w recenzji, że nie wszystkim spodoba się język jakim pisze Agatha Christie. Mnie się on bardzo podoba.

      Usuń
  6. Niedawno zaczęłam czytać tą autorkę i już bardzo ją lubię. Po tą książkę z pewnością sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Przeczytałam dopiero jedną książkę autorstwa pani Christie, lecz recenzowany przez Ciebie tytuł spiszę sobie na kartce i być może w przyszłości się z nim zapoznam :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Christie zawsze czytam z przyjemnością :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Też bym chciała taką lekturę szkolną! Ja męczę teraz "Krzyżaków", a jeszcze przed Sienkiewiczem był król nudy-Żeromski :(
    Ale poznawanie twórczości tej autorki raczej zacznę od "I nie było już nikogo" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przez "Krzyżaków" musiałam przejść rok temu. Okropna książka, wszystko tam się okropnie wlecze...
      Żeromski nie jest aż taki zły. Ja miałam okazję przeczytać "Przedwiośnie" i nawet mi się podobało. A Ty jaką książkę czytasz?
      "Dwanaście prac Herkulesa" nie polecam na pierwsze spotkanie z twórczością Agathy Christie. Są to opowiadania, a autorka chyba jednak lepiej pisze powieści.

      Usuń
  10. Czytałam Christie wiele lat temu, teraz sięgam po powieści, gdzie wątek kryminalny jest minimalny lub go nie ma. Doceniam tę autorkę, dla mnie to mistrzyni zbrodni.

    OdpowiedzUsuń
  11. Twórczość Christie jest na mojej liście do przeczytania, mam nadzieję, że w końcu znajdę trochę czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam czytać książki pani Agathy :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Muszę wreszcie zapoznać się z twórczością tej autorki :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Właśnie mam zamiar tą książkę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń