sobota, 19 października 2013

Wielki Brat patrzy ("Rok 1984" George Orwell)



Wielki Brat patrzy. Obserwuje cię. Widzi WSZYSTKO.

Rok 1984. Oceanią rządzi Partia. Prowadzi ona wojnę z Wschódazją (albo Eurazją). Społeczeństwo mieszkańców mocarstwa podzielone jest na trzy klasy społeczne: funkcjonariuszy należących do Wewnętrznej Partii, którzy pełnią najwyższe stanowiska urzędnicze; szeregowych Zewnętrznej Partii będących urzędnikami niższego szczebla; oraz proli, czyli inaczej klasę pracującą, lekceważoną i pogardzaną przez władzę. Mieszkańców kontrolują teleekrany i wszechobecne podsłuchy. Ważne jest by nikt nie dopuścił się do myślozbrodni. Każdy musi kochać i uwielbiam Wielkiego Brata.

Winston Smith to mieszkaniec Londynu, pracownik Ministerstwa Prawy paradoksalnie zajmującego się fałszowaniem informacji. Dostrzega on, że system Oceanii jest bezsensowny i szalony. Stara się dociec, czy to co Partia przekazuje obywatelom jest prawdą. W jednym ze sklepów należących do proli kupuje zeszyt i pióro – materiały zakazane przez ówczesne władze. Zaczyna spisywać swoje myśli tym samym dopuszczając się myślozbrodni.

Autor – Geogre Orwell – pokazuje czytelnikom przerażającą wizję świata. Wizję, która tak naprawdę już się na naszych oczach powoli urzeczywistnia. Świat Orwella jest przerażający, pełen kłamstw, pozbawiony miłości. Brak w nim jakichkolwiek uczuć. Książkę odbiera się tak, jakby była napisana w szarych barwach. Wszędzie widać tylko smutek. Okropne wydaje się to, że ludzi przejawiają entuzjazm, gdy zabijani są jeńcy wojenni. Odrażające i przerażające jest również to, że społeczeństwo Oceanii jest pozbawione wolności myśli i słowa, ponieważ Partia kontroluje umysły swoich podwładnych.

„Rok 1984” jest ostrzeżeniem i przestrogą. Przypomina o komunizmie i przestrzega przed tym, że te czasy mogą powrócić. Nikt nie chciałby żyć w takim świecie. Dlatego musimy strać się by takie czasy nigdy nie nastały, by taki świat nigdy nie istniał.

Orwell pisze dobrze, dobrze się czyta jego prozę. Przedstawia fakty w bezpośredni i przystępny sposób.  Łatwo można zrozumieć to co pisze auto, trudniej natomiast przyswoić, gdyż pisze niekiedy o trudnych i niepojętych rzeczach. 

Ciężko jest pisać o uczuciach, które towarzyszą tej lekturze. Trudno je określić. Każdy inaczej odbierze tę powieść. Książkę „Rok 1984” powinien przeczytać każdy. Bez wyjątku – każdy. Prędzej, czy później powinien to zrobić. Z pewnością nie wszystkim się spodoba to powieść. Ale bez wątpienia, warto ją znać.

Zakończenie mnie dobitnie zdołowało. Szczerze mówiąc, od początku nie miałam nadziei. Gdzieś tam w głębi serca wiedziałam jak to się skończy. Ale żal w moim sercu był ogromny. I smutek. Smutek nad tym, że tak świat może kiedyś wyglądać.

„Rok 1984” George Orwell, wyd. Muza 2013, str. 353

24 komentarze:

  1. Książka legenda, nie wypada nie znać...

    OdpowiedzUsuń
  2. Skoro nie wypada nie znać, muszę sięgnąć

    OdpowiedzUsuń
  3. Must have dla mola książkowego.. Aż wstyd się przyznać, że ja ją mam jeszcze przed sobą ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam serdecznie, by jak najszybciej nadrobić te braki! Warto. :)

      Usuń
  4. Książka przede mną na odpowiedni czas. Jestem bardzo ciekawa właśnie tego świata przedstawionego przez Orwella.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej przeczytać tę książkę, kiedy będzie się miało nastrój do takich tematów. Również byłam ciekawa świata wykreowanego przez Orwella i się na nim nie zawiodłam.

      Usuń
  5. Słyszałam o tej książce wiele razy, lecz sama jakoś nie potrafię się przemóc, aby po nią sięgnąć. Może kiedyś zaryzykuje, ale jeszcze nie teraz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie warto się przemóc. Też byłam na początku negatywnie nastawiona do tej książki, ale teraz nie żałuję, że ją przeczytałam.

      Usuń
  6. Świetna książka.Uważam, że każdy powinien ją przeczytać, choć raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie się z Tobą zgadzam. :)

      Usuń
  7. Mam ją w planach, ale jeszcze nie wpadła w moje ręce. Będę się musiała za nią rozejrzeć. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie się za nią rozejrzyj! Naprawdę warto. :)

      Usuń
  8. Pamiętam jak czytałam to ładnych parę lat temu - gdyby nie to, że cierpię na brak wolnego czasu, chętnie bym go sobie odświeżyła :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mimo, że niedawno przeczytałam tę książkę to już mam ochotę by ponownie po nią sięgnąć.:)

      Usuń
  9. Zgadzam się ze stwierdzeniem, że każdy powinien przeczytać tę książkę. Z takiego też założenia wyszłam w tym roku i poznałam ten klasyk.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)
      Jak ja się cieszę, że przeczytałam w tym roku książkę. Zdecydowanie nie żałuję swojej decyzji.

      Usuń
  10. Jak czytałam tę powieść, to bardzo mi się nie podobała, ale zakończenie mnie powaliło... Teraz wiem, że takie książki nie muszą się podobać, ale trzeba je znać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zakończenie jest niesamowite!
      Dokładnie. Zgadzam się, takie książki trzeba znać.

      Usuń
  11. Również czytałam i choć to nie mój klimat, wstyd żebym nie znała ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również uważałam, że ta książka nie należy do moich klimatów. Kiedy ją przeczytałam, zmieniłam zdanie. Spodobała mi się i nie żałuję, że się z nią zapoznałam.

      Usuń
  12. Czytałam i sądzę, że to niesamowita ksiązka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno jest się nie zgodzić z twoją opinią. Wspaniała książka. :)

      Usuń