piątek, 10 lipca 2015

„Nowy Jork. Od Mannahatty do Ground Zero“ - Magdalena Rittenhouse


Miasto, w którym miała miejsce akcja wielu kultowych filmów i książek, gdzie codziennie na ulicach przemieszczają się miliony ludzi. Tygiel kulturalny, miejsce spełniania się marzeń o lepszym życiu, centrum nowoczesności. Mowa oczywiście o Nowym Jorku. Magdalena Rittenhouse w książce „Nowy Jork. Od Mannahatty do Ground Zero“ chce przybliżyć swoim czytelnikom to, bez wątpienia, niezwykłe miasto. I wiecie co? Udaje jej się to osiągnąć.

W książce Magdaleny Rittenhouse można znaleźć wszystkie najważniejsze informacje o Nowym Jorku, w szczególności o Manhattanie. Autorka przedstawia historię najistotniejszych budynków miasta, ulic, znanych ludzi i instytucji. Jej opowieść dotyczy zarówno początków miasta, które sięgają czasów, gdy na miejscu współczesnej metropolii zakładano pierwsze osady holenderskie, a także jego późniejszych dziejów. Snuje opowieść o gwałtownym rozwoju miasta na początku XX wieku, Wielkiej Depresji oraz tragicznych wydarzeniach, które miały miejsce w 2001 roku. Autorka książki zabiera czytelnika w podróż po Nowym Jorku pozwalając mu dzięki temu bliżej przyjrzeć się jego strukturze, ludziom zamieszkującym to zaskakujące miasto.

Książka „Nowy Jork. Od Mannahatty do Ground Zero“ została przygotowana z niezwykłą rzetelnością. Widać, że autorka włożyła bardzo dużo energii by przygotować to małe kompendium wiedzy o wielokulturowym mieście jakim jest Nowy Jork. Przeprowadziła wiele wywiadów a w książce przetacza słowa swoich rozmówców. Spędziła dużo czasu czerpiąc informacje z zakresu wielu dziedzin dzięki temu niezwykłą dokładnością przedstawia historię Nowego Jorku. Wydawać by się więc mogło, że książka Magdaleny Rittenhouse będzie nieciekawą lekturą, podczas której co dwa słowa będziemy widzieć kolejną datę, która za parę dni wyleci nam z pamięci. Nic bardziej mylnego! Autorka umiejętnie przekazuje wiedzę nie nudząc czytelnika a nawet wplatając w tekst liczne anegdoty.

Spacer z panią Rittenhouse po Nowym Jorku sprawił mi dużo przyjemności. Dzięki niemu mogłam bliżej przyjrzeć się genezie tej metropolii, dowiedzieć się jak powstawały pierwsze wieżowce w tym mieście, spróbować zrozumieć jak wygląda życie na Manhattanie. Lekturę książki „Nowy Jork. Od Mannahatty do Ground Zero“ należy urozmaicić własnymi badaniami prowadzącymi do głębszego poznania miasta. W książce bowiem znajduje się zaledwie parę fotografii. Aby zobaczyć o czym pisze autorka, przekonać się jak wygląda opisywany budynek, dobrze jest gdy znajdzie się jego zdjęcie w wyszukiwarce. Choć można to uznać za błąd, uważam, że jest to naprawdę dobre dla czytelnika. Podbudza wyobraźnię, zmusza do własnych badań, porównań i analizy. Książka pozwala zrozumieć fenomen Nowego Jorku – miasta, o którym można powiedzieć niemalże wszystko. Miasto bogactwa i biedy, chaosu i porządku, nowoczesności i zacofania. Jeżeli wydawało Wam się, że znacie Nowy Jork, po lekturze tej książki zrozumiecie jak bardzo się myliliście. 

„Nowy Jork. Od Mannahatty do Ground Zero“ Magdalena Rittenhouse, Wydawnictwo Czarne 2013

10 komentarzy:

  1. Widzę, że zwróciłyśmy uwagę na ten sam punkt - w książce zawarto mnóstwo informacji, dat, nazwisk, ale ja nie czułam się przeciążona tą wiedzą. Pochłaniałam kolejne rozdziały i mam nadzieję, że w Serii Amerykańskiej jeszcze panią Rittenhouse zobaczę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłoby cudownie jakby napisała jeszcze jedną książkę! Chętnie bym ją przeczytała. :)

      Usuń
  2. Marzy mi się podróż do Nowego Jorku, tak bardzo, jak do żadnego innego miasta. Dobrze, że napisałaś, bo w takim razie pewnie ją przeczytam (kiedyś kupiłam bratu, więc będzie od kogo pożyczyć :D). Przed nią jednak zapoznam się z publikacją Sławińskiej - "Nowy Jork. Przewodnik niepraktyczny", gdyż czeka na półce, a ja bardzo chcę ją już znać! (słyszałaś o niej?) :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również marzę o takiej podróży! Byłoby cudownie, gdyby kiedyś udało mi się pojechać do tego niezwykłego miasta. Na razie jednak zostają książki. :)
      Nie słyszałam o tej książce i cieszę się, że mi o niej powiedziałaś! :) Chętnie się z nią zapoznam! :)

      Usuń
  3. Mimo to, że bardzo chciałabym odwiedzić Nowy Jork, to jakoś mi nie śpieszno do czytania o nim. Chociaż muszę przyznać, że ta pozycja nieco mnie zainteresowała i jeszcze się zastanowię. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie się dobrze zastanów, bo według mnie naprawdę warto zapoznać się z tą książką. Na pewno przybliży Ci miasto Nowy Jork! :)

      Usuń
  4. Byłam w NY i po wyjeździe został mi wielki niedosyt, bo zdążyłam zobaczyć tylko jakiś marny procent, tego co chciałam. Chętnie przeczytałbym tę książkę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co dowiedziałam się z opisanej przeze mnie książki Nowy Jork jest naprawdę ogromny i różnorodny, jest w nim tyle do zobaczenia! Więc wcale nie dziwię się, że nie miałaś okazji wszystkiego zwiedzić. A do przeczytania książki bardzo zachęcam! :)

      Usuń
  5. Uwielbiam czytać o innych kulturach! Nowy Jork to jedno z miast, o których uczę się najchętniej ;) Na pewno kiedyś przeczytam!

    OdpowiedzUsuń